Život je hra, hrej ji. (Matka Tereza)

Zlatá zrna v prachu

17. 3. 2010 18:08
Rubrika: Slovo katechety | Štítky: tema:ctnosti

Jak mi tak poslední dobou (rozuměj poslední dva roky) prolétávají hlavou myšlenky o stavu církve, o mé pozici v ní, o tom, co pro svoji církev mám více činit a o stylu práce duchovních s mládeží, narazil jsem dnes v Katolickém týdeníku na rozhovor s Tomášem Halíkem.

Ptali se ho na to, kde si myslí, že dnešní církev selhává v oslovování dnešní společnosti. Odpověděl:

„Tam, kde místo myšlení víry nabízí jen otřepané floskule a fráze, tam, kde je na knězi vidět, že za tím, co říká, nestojí jeho vlastní duchovní a lidská zkušenost, že jen 'papouškuje'. Tam, kde liturgie je vyprázdněný unavený rituál či podbízivý kýč Tam, kde místo hledání poctivé odpovědi na opravdu složité mravní a duchovní problémy naší doby kazatel nabízí laciné moralizování a odpovědi jen na otázky, které si nikdo kromě něj neklade. Tam, kde místo 'čtení znamení doby', místo inteligentní interpretace biblického textu a náročného stavění mostu mezi světem Bible a světem, v němž žijeme, předkládá jen laciné převyprávění perikopy s omáčkou sladce sentimentální zbožností či zakyslého pomlouvání doby a světa, do něhož jsme byli posláni. Tam, kde 'mládežnické odbory' církve, katolické časopisy pro mládež a různá 'spolča' spatřují ideál mladého křesťana v poněkud mentálně retardovaném rozjuchaném katolickém svazáctví. “

Nechci se teď bavit o Halíkově teologii, o stylu jeho kázání a tak. Myslím ale, že trefil hřebíček na hlavičku, že se v tomto trošku trefil do černého. Neříkám, že „spolča“ jsou špatná, neříkám, že časopisy pro katolické děti jsou špatné. Kdeže. Ale pokud je to jenom o tomto a o nějakých akcích typu: kdo je křesťan ať zvedne ruku a kdo se modlí denně Růženec, ať zvedne ruku (a rudni hanbou, kdo tak nečiníš), tak je to podle mě hodně málo. A spíš než málo nic. A možná ještě hůř.

Když jdu do kostela, tak tam jdu taky třeba vydechnout, odpočinout si, nabrat sil zkrátka i po té lidské stránce.  A hlavně, i když to může znít jako fráze, setkat se s Ježíšem. Není to fráze. Znám jednoho kněze, je to velmi prostý a pracovitý člověk a při kázáních mluví i k sobě a ze své zkušenosti. Káže především o lásce, o Božím milosrdenství. Tyto mše jsou pro mou duši balzámem. Ten pan farář totiž hovoří ze života. Tito kněží plni Ducha svatého dokážou ve světle evangelia najít v prachu všednosti zlatá zrnka nehasnoucí naděje, oddané víry a především pokorné lásky.

Ale znám i kněze, kde je mše, již slouží, likvidována bleskem fotoaparátů, aby to vše bylo na farních stránkách vidět. Snad k radosti pana biskupa, jakouže to v diecézi mají živou farnost. Jsou to mše, na nichž se kázání skládá z pár vtipů, které doplňují ministranti přisprostlými výkřiky a (skoro) všichni se tomu strašně smějí a pokyvují, jak to ten "důstojný pán" s tou mládeží umí. Konec mše je oslazen myšlenkou antického filozofa a slovem o tom, že nás Pán Ježíš vykoupil a jak je to přeci pěkné. Pak tam ještě zazní nějaká narážka na jednu skupinu farníků, ale tak, aby to bylo vyřčeno nepřímo, ale aby všichni pochopili, o koho jde a kdo je ta černá ovce farnosti. Udělají se tabulky ozdobené vysokými ciframi, zapíší se desítky akcí, vždyť to všecko jde jako na drátku…

Co se děje? Ztrácí se víra?

Zobrazeno 3877×

Komentáře

FrČek

Jo tož ty dvě poslední otázky jsou těžké.<br />
Co mě při nich napadlo a vytvořilo tuhlectu asociaci:<br />
1) Jak říká apoštol Pavel: zlato se tříbí v ohni a 2) Bůh nám postupně odebírá všechno, co jej není hodno, proto dokud budeme na tomto světě nemůžeme a snad ani nesmíme být dostatečně spokojeni.

Pavel Husák (yetti)

zvoník: Františku, to je hodně dobrá asociace! :-) Já svým způsobem jsem spokojen velmi (vím, myslel jsi to vjiném významu). Život je krásný a přes všechny chyby, jsem za svoji církev rád. I já mám svoje chyby. I já jsem součástí církve.<br />
<br />
Díky za komentář! ;-)

Daliluh

Jó, Halík umí udeřit hřebíček na hlavičku, a to pouým slovem.<br />
Když jsem o půlnoci říkal kamarádovi, že ráno vstávám na mši, tak se mi divil a říkal: "A to si tu povinnost nemůžeš splnit někdy jindy?" A těžko se mi vysvětlovalo, že to není s povzdechem konaná povinnost, ale radostný začátek nového dne. Myslím, že když se z nás vytrácí radost z Boží přítomnosti, vytrácí se z nás i víra. A "rozjuchané katolické svazáctví" je pak ve své bezradnosti jen umělohmotnou náhražkou té pravé radosti.

Pavel Husák (yetti)

Ahoj Dalibore, jo je to tak. Když je to z povinnosti a nakonec to ještě svazuje a někoho do něčeho tlačí násilím, tak to jen vkládá argumenty do úst těm "zvenku".

ViZ

Vždycky men pobaví, když od Halíka slyším o "rozjuchaném katolickém svazáctví" a "mládežnických odborech" církve. Sorry, ale ví v tomto obrou kulový... za pět let, co jsem na Sekci pro mládež ČBK, se se mnou nad tímto tématem nesetkal. S prominutím - ale to není bod pro něj, ale svědčí to o některých jeho poznatcích. Mj., v rámci pastorace vysokoškolské mládeže (což je jeho "církevní odbor") spolupracuje s nepražřskými VKH a akademickými farnostmi minimálně, což vnímám jako projev jistého pražského intelektualismu.

ViZ

k posledním dvěma otázkám textu si dovolím: <br />
Co se to děje? <br />
Vybavte si scénu:<br />
Chlapec(při pohledu na jídelníček na nástěnce): "Zase rajská?" <br />
Matka(ukazuje kuře v troubě): "Co vidíš?" Chlapec: "Kuře.<br />
Matka: "Tak vidíš..."<br />
<br />
Ztrácí se víra? <br />
Víra je osobní (!) vztah s Bohem. To co vidíte je náboženský projev (více nebo méně korespondující se skutečností víry).

Papo

ALL: Máte můj respekt, že v textu od p. Halíka vyznáte. Je tam spousta pojmů, pod kterými si umím předsatavit spoustu věcí a věřím, že ani my bychom se nedohodli, co ten který pojem znamená. Co to je "sladce sentimentální zbožností"? Co to je "podbízivý kýč"?

Pavel Husák (yetti)

Papo: Já si pod tím představuji toto:<br />
"sladce sentimentální zbožností" - nemusí být špatná, ale nestačí. "Svaté" věty, které cítíš jako neupřímné.<br />
"Podbízivý kýč" - třeba ten styl, jak ten kněz používá populární slova, aby se přiblížil mladým, která tam ale působí hodně uměle a nenabízí nic víc než dnešní svět. A aby to vypadalo, tak se tam hodí věta z Bible.<br />
<br />
<br />
Viz: No, když už takhle, tak dobrá. Nejde tu tak o Halíka a jeho zkušenosti, ale i o zkušenosti mladých lidí. <br />
<br />
Mimochodem, jakže zní to přísloví s tou potrefenou husou? :-)<br />
<br />
ad Vaše věta: Víra je osobní (!) vztah s Bohem. To co vidíte je náboženský projev (více nebo méně korespondující se skutečností víry).<br />
<br />
No dobře. :-D No však, to je to jediné, co mohu na té víře druhého vidět, přeci ten projev. Nebo se pletu? ;-)

Pavel Husák (yetti)

Otče Vítku, předmětem článku nebylo to, co k tomu říká Halík. A on to navíc nesměřuje na nikoho osobně (není to tedy o tom, jak to vede otec Zatloukal - vy ze své pozice ani nemůžete moc ovlivnit dění v té a té farnosti). Předměte článku byly zkrátka osobní zkušenosti a názory jednoho mladého nedokonalého katolíka, zkušenosti špatné, ale přece i ty dobré. Já nikoho neodsuzuju, svých trámů mám v očích dost.<br />
Jen bych od Vás čekal spíš nějaké reakce na to, jakým směrem se církev ubírá a kde jsou třeba její chyby. Ale tak co už. :-)

Vašíček

Ahoj,<br />
ten rozhovor s Halíkem jsem četl. Byl zajímavý, i když mi otec Halík zrovna není dvakrát blízký. I ten tvůj článek, Pavle, je zajímavý. Ale nesouhlasím s jeho závěrem. Tak jako jsou různí lidé, jsou různí i kněží. Každý z nich vytváří obraz farnosti dle své představy a tím způsobem, jak je zvyklý provádět pastoraci. Někdo je uzavřenější a přemýšlivější typ člověka, někdo se nebojí prezentace, snaží se oslouvit širší vrstvy obyvatel té, či oné farnosti. Ale každý z kněží, a tomu věřím a zatím si stojím, pracuje pod tlakem (společnosti, farníků, nadřízených) a se vším úsilím pro čest a slávu boží. Kněz je (pro mě) prostředníkem, ale cestu k Bohu musím hledat každý den sám. <br />
To, jakým způsobem kněz provádí pastoraci, je podle mě velice nefér hodnotit. Vždy bude duchovní otec, který zaujme určitou skupinu lidí ve farnosti více a zároveň jinou skupinu farníků méně (to jsem ostatně zažil i na vlastní kůži). Ale můžu říct, že každý pan farář, se kterým jsem přišel do styku, byl pro mě obohacením, i když každý něčím jiným. I mě se ne vždy všechno líbí, ale farnost je místo pro každého a každý by si měl najít to, co ho oslovuje, a to, s čím mám trošku problém, musím brát tak, že z toho zase může čerpat někdo jiný. Ani v rodině není vždycky všecko růžové a farnost taková rodina je.

Pavel Husák (yetti)

Ahoj Vašku.<br />
Co se týče obohacení od kněží - to se dá samozřejmě říci o všech lidech - každý Tě obohatí jinak. Nemyslím, že KAŽDÝ kněz pracuje se vším úsilím pro čest a slávu Boží. Nikoho tím nechci odsuzovat. Zkrátka jak má člověk chyby i přednosti, tak to stejné platí i u kněží.

Vašíček

No, ještě abys odsuzoval:)<br />
Ale chápeš, kam jsem tím mířil, ne? <br />
Spíš než hledat chyby je podle mě lepší hledat to, co nás spojuje.

Pavel Husák (yetti)

O to se snažím. Ale to by bylo zase na jiný článek. Tento je o problémech, které vnímám já ze svého pohledu. Je dobře hledat to, co nás spojuje, ale podle mě je taky občas dobré upozornit na chyby, když jsou. Ale znovu říkám, že já mám svých trámů v oku dost. Tímto článkem nemířím na nikoho osobně. Zdravím do Moutnic :)

Sumetz

Vašíček 18. 3. 2010 16:39 "To, jakým způsobem kněz provádí pastoraci, je podle mě velice nefér hodnotit."<br />
<br />
Nefér hodnotit? Každopádně se můžeme zabývat nad tím, co pastorace přináší, co nepřináší, jaká jsou její pozitiva, negativa. Tedy ji vlastně hodnotíme a hledáme ty nejlepší způsoby, jak by měla vypadat. Reagujeme na změny ve společnosti. Dělal to např. Lev XIII. nebo i II. Vaticanum. Pastoraci hodnotí kněží, biskupové a zamýšlí se nad ní samozřejmě i laici. I podněty laiků ovlivnily výsledek posledního koncilu, který také asi nebude poslední. I další koncil nás zase nasměruje tak, jak bude považovat za nejvhodnější, nejužitečnějsí. Takže hodnotit způsoby pastorace považuji za zcela legitimní diskusi, která nás, pokud je upřímná, může posunout dál.

ViZ

2yetti: nekjhám, jen bráním mladé lidi, kteří nejsou katoličtí svazáci - jen mají prostě jiný projev své víry, než halíkovské intelektuální řečnění. Může mít negativní zkušenost... ale někdy mi u něj chybí ochota k rozlišování... Kdybych podle situace u Salvátora měl celkově hodnotit pastoraci (sic!) vysokoškoláků, taky bych nejásal...

ViZ

2yetti: projev víry druhého člověka nemusí být jen náboženský, ale zcela prozaický: skutky v životě.

Inigo

Halík umí vyprovokovat a yettimu se to také začíná dařit. Bývá to úděl hlavně novinářů a tvůrců reformy připomenout něco důležitého těm, kteří podléhají pokušení být spokojeni se svou práci a těm, kteří mají pocit, že jsou nekritizovatelní (byť některé kritiky mohou vycházet z přání ke změně). <br />
Svět okolo nás zná pojem evaluace a ten, kdo se pustí do projektů ve prospěch Božího království se jej brzy také naučí. A zná bible evaluaci? A kdo ji hodnotí? A jak se učí vhodné formě? Asi nás čeká ještě hodně přehodnocení forem kněžské služby. Nejen oblast, o které mluví pan kardinál.

Inigo

Myslím, že čas emancipace laiků i mladých, aby uměli vhodnou formou a ve svůj čas vyjádřit svá přání, očekávání i nespokojenosti a samozřejmě uměli přiložit ruku k dílu je tady. <br />
<br />
Něco maličko od autora, který umí inspirovat,být kritický a také přiložit ruku k dílu:<br />
<br />
"Chápu, proč František vždycky chtěl, abychom byli mendikanti, žebráci, a abychom tak strukturálně zůstávali mimo systém.<br />
Ježíš i všichni proroci se snaží nás ubezpečit, že všichni někdy ve svém životě projdeme zkušeností člověka, který prohrává, že poznáme, jak bolí zranění, ať už je to ztráta blízkého člověka nebo starost o postižené dítě, že poznáme, jak těžký je život v etnické nebo sexuální minoritě nebo jaké to je být v postavení člověka, na kterého se okolí z jakýchkoliv důvodů dívá přes prsty. Tento prostor mimo systém je „liminálním prostorem“, ve kterém se snáze může uskutečnit proměna a obrácení.<br />
Není tak trochu paradoxní, že většinou kážou a vyučují evangelium li

ViZ

je paradoxní, že kážeme evangelium jako lidé zajištění... <br />
jj, souhlasím, ale spousta z nás kněží zná mnohá nezabezpečení, mnohé nejistoty, které nás přivádí k evangelním pramenům. možná to je důvod "jiných kázání". A možná jsou prázdná kázání jen zhrublou kůží toho, který šel v mládí s kůží na trh a byl tolikrát odmítán, že už neumí pustit lidi hlouběji. Jen těch několik málo, kterým důvěřuje a u nichž najde pochopení...

Inigo

Faktem je, že Aleš Opatrný na celoživotním vzdělávání kněží a řada dalších osobností v médiich i nekatolických často skloňuje stav kázání ...

ViZ

že by jej pálila úroveň homiletiky na KTF? Nebo přístup pražský k "Učící se církvi"? (ne - to si dělám trochu legraci)

Inigo

Výzva převeliká, nedávno se někde též ukázaly úvahy na toto téma. Na farní web kázání a potom v MP3 záznam. Kolegové někteří to rozjíždějí např Velké Němčice a Cheb.<br />
<br />
Velké Němčice, P.Havlát<br />
<a href="http://velkenemcice.farnost.cz/index.php?kazani_lzo" target="_blank">http://velkenemcice.farnost.cz/index.php?kazani_lzo</a><br />
a odpoledne ke stažení<br />
<a href="http://velkenemcice.farnost.cz/index.php?kzs" target="_blank">http://velkenemcice.farnost.cz/index.php?kzs</a><br />
<br />
Cheb<br />
<a href="http://www.farnostcheb.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=1173:skola-lasky-v-eteru-nazivo&catid=340:multimedia&Itemid=100068" target="_blank">http://www.farnostcheb.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=1173:skola-lasky-v-eteru-nazivo&catid=340:multimedia&Itemid=100068</a>

Vašíček

Zdarec:<br />
Pavel: já jsem právě takovej dojem získal, že je to dost osobní kritika.<br />
Petr:samozřejmě, hodnocení pastorace je fér a je i potřebné, v tom smyslu, v jakém ty píšeš. Ale já jsem reagoval na poslední odstavec Pavlova článku. Ten podle mě fér moc nebyl.<br />
<br />
Zdar hošani, mějte se.

Pavel Husák (yetti)

Moment Vašku. Ty máš na mysli styl, osobní dispozice. Někdo je kazatel, někdo to umí s děckama, někdo je filosof, někdo se víc prezentuje na veřejnosti. Ok. Já mluvil ale o chybách, které vnímám. Dobře, zopakuju ještě jednou, že i já mám chyby. Připadlo by mi pokrytecké jen poskakovat radostí, když ty chyby vnímám. A nejen to. Nechci se tu hájit, ale nejen že kritizuji, ale přikládám svoji ruku k dílu.<br />
Naštěstí je to ve stavu, že sice říct svůj názor onomu kazateli bylo dost problém, ale psát svůj názor ve světle zkušeností zatím zakázáno nemám. Bohu díky. A i kdyby...Myšlenky se zakázat nedají :-)<br />
Nikoho jsem nejmenoval. Chtěl jsem tím uvést jakýsi příklad toho, kde jsou chyby. Já kritiku přijímám, ale ten kdo není kritizován, by si měl položit otázku, proč není kritizován - buď se mu to lidi bojí říci, nebo je dokonalý. :-D<br />
zdarec<br />
<br />
Inigo: Chvála Kristu. Děkuji, no, něco mi říkalo, že bude oheň na střeše :-)

Pavel Husák (yetti)

Viz: Bráníte mladé lidi nebo ty chyby kněží, které se mohou dít? (Opakuji: vždyť jsme všichni jen lidi a máme chyby)

Vašíček

Dobře Pavle,<br />
ale není mi jasné, proč by mělo být chybou kněze to, že se fotí mše sv. (také z toho nejsu nijak odvázanej) a ostatní akce ze života farnosti, proč by mělo být chybou kněze to, že do kostela chodí i děcka z nevěřících rodin, který uhlídat není vždycky jednoduchý (můžu potvrdit z vlastní zkušenosti s děckama z farnosti-toto se ale děje pouze na mších sv.pro děti, ze kterých mimochodem taky nejsem unešen, ale vnímám důležitost práce s mlaďochama), frází o tom, že nás Pán vykoupil není nikdy dost, citace? v tom je nějakej problém?, <br />
<br />
Ani jsem moc nepochopil tuto tvoji větu:,,Naštěstí je to ve stavu, že sice říct svůj názor onomu kazateli bylo dost problém, ale psát svůj názor ve světle zkušeností zatím zakázáno nemám. Bohu díky. A i kdyby...Myšlenky se zakázat nedají"<br />
<br />
Vždyť tímto nepřímo potvrzuješ, že jde o osobní problém ( i když jsi, jak říkáš, nejmenoval). <br />
<br />
Buďme rádi za kněze, spíše bych se za ně modlil, a děkoval,

ViZ

2yetti: mladé lidi, "chyby" - spíše zlořády - omlouvat nechci. A ohrazuji se proti "katolickému svazáctví" nebo "mládežnickým odborům", což uráží i mne a práci mnoha hodně dobrých kněží, kteří by mohli žít pohodlnější život, kdyby se neangažovali pro mladé lidi. Já jsem ještě zažil SSM a ROH (což vám, mladším, jistě nechybí), takže podobná slova vnímám podstatně jinak než člověk narozený po roce 1989.

Pavel Husák (yetti)

Vašku, já prostě říkám, že mi tento styl nesedí. Chybou bych vnímal ještě jednu věc, kterou jsi opomenul - když se např. nepřímo naráží na jednu skupinu farníků. Opravdu nejde o osobní problém, je to výčet příkladů, třebaže jsem to pojal jako problém jednoho kněze. A s jedním to bylo třeba osobnější, tak to ano. Spíš tímto navazuji na moje dva předchozí články. <br />
Znovu opakuji, jen chci tím vším říct, že mi třeba nějaký styl nesedí a že i kněží mají chyby. Jde mi spíše o to, o čem tu hovořil Sumetz. Poukazuji na to, co vnímám jako problém.<br />
<br />
K Tvojí připomínce:<br />
"proč by mělo být chybou kněze to, že se fotí mše sv. (také z toho nejsu nijak odvázanej) a ostatní akce ze života farnosti, proč by mělo být chybou kněze to, že do kostela chodí i děcka z nevěřících rodin, který uhlídat není vždycky jednoduchý (můžu potvrdit z vlastní zkušenosti s děckama z farnosti-toto se ale děje pouze na mších sv.pro děti, ze kterých mimochodem taky nejsem unešen, ale vnímám d

Pavel Husák (yetti)

ViZ:<br />
Já jsem tu dobu moc nezažil, ale vím, že toto mohlo bodnout, vím, třebaže ne ze zkušenosti, o co jde (ROH, SSM atd.). Ano, je to ostře řečeno, ale přece se na tu Halíkovu narážku dívám pozitivně. Na mě to rozhodně nepůsobí jako odsuzování kněží, kteří dělají s mladými. Vnímal jsem ty divoké názvy jako zasilovač apelu na to, kde je problém. Já jsem něco podobného zamýšlel tímto článkem i dvěma články předchozími.

Pavel Husák (yetti)

Každopádně všem moc děkuji za bohaté komentáře. :-)

Pavel Husák (yetti)

Vašíček:<br />
Toť můj názor, koneckonců, to, co je, nebo není chyba kněze, bude hodnotit až Pán. Samozřejmě je správné, že se takhle otevřeně bavíme, nikdo nikomu jeho názor nezakazuje. Akorát že ten výčet chyb je velice individuální. To, co je problém pro jednoho, může naopak být pozitivní pro druhého. A v církvi, byť má chyby, si může najít přesně ten styl, který mu vyhovuje, ne?<br />
<br />
S tím souhlasím, Vašku a i já jsem rád, že se o tomto takto otevřeně bavíme. Přeji Ti pěkný víkend a ať Ti to při studiu jde podle Tvých představ :-) Děkuji za Tvé komentáře +

Pavel Husák (yetti)

Jinak přiznávám, ano, kritizuji určitý styl "pastorace". Ale připouštím, že někomu to sedí. Proč ne.<br />
<br />
Když se skutečně hlásá Kristus (slovy, ale i ČINY), tak jak říká sv. Pavel v listě Filipanům: "Jen když se jakýmkoli způsobem,(...)zvěstuje Kristus; z toho se raduji a budu radovat."<br />
<br />
Krásný víkend všem!<br />
+

Inigo

Silné a odvážné:<br />
<br />
„Vlažnost části kléru, nedostatek horlivosti a apoštolské netečnosti – myslím, že toto oslabuje církev ještě více než ojedinělé skandály některých kněží, které vyvolávají větší rozruch a proti nimž je snadnější zakročit. „Největším neštěstím pro nás faráře je – říkal sv. Jan Maria Vianney – když se duše stane otupělou, necitlivou“. On zajisté nepatřil mezi takovéto faráře, ale jeho slova stojí za zamyšlení.<br />
Nelze zevšeobecňovat (církev je bohatá na svaté kněze, kteří tiše plní své povinnosti), ale by bylo špatně také mlčet. Jeden aktivní věřící laik mi se zármutkem řekl: „Populace v naší zemi se za posledních let rozrostla o tři miliony, ale údaje o počtu katolíků zůstaly nezměněny. Něco v naší církvi nehraje.“ A protože znám tamější klérus, věděl jsem, co nehraje: mnozí z nich se už nestarali o duše, nýbrž o peníze a pohodlí.<br />
Jsou místa, kde církev žije a evangelizuje téměř výlučně díky horlivosti a nasazení některých věřících laiků a jejich seskupení, kterým však bývají kladeny překážky a hledí se na ně s podezřením. Bývají to však nezřídka tyto skupiny, které přimějí své kněze, jimž dokonce zaplatí cestu a pobyt, aby se účastnili duchovní obnovy či pouti, které by jinak nikdy nepodstoupili.“<br />
<br />
...<br />
„Pokud nebude chybět pokora, církev z této války vyvázne a ukáže se v ještě větší kráse než předtím. Zavilost sdělovacích prostředků, jak to vidíme i na jiných případech, v dlouhodobé perspektivě vyvolává účinek opačný než má v úmyslu.“<br />
<br />
<br />
<a href="http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=12592" target="_blank">http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=12592</a>

Pavel Husák (yetti)

doplnění k nezobrazenému příspěvku k diskusi, doplnění:

... říkám, že mi tento styl nesedí. Chybou bych vnímal ještě jednu věc, kterou jsi opomenul - když se např. nepřímo naráží na jednu skupinu farníků. Opravdu nejde o osobní problém, je to výčet příkladů, třebaže jsem to pojal jako problém jednoho kněze. A s jedním to bylo třeba osobnější, tak to ano. Spíš tímto navazuji na moje dva předchozí články.
Znovu opakuji, jen chci tím vším říct, že mi třeba nějaký styl nesedí a že i kněží mají chyby. Jde mi spíše o to, o čem tu hovořil Sumetz. Poukazuji na to, co vnímám jako problém.

K připomínce:
"proč by mělo být chybou kněze to, že se fotí mše sv. (také z toho nejsu nijak odvázanej) a ostatní akce ze života farnosti, proč by mělo být chybou kněze to, že do kostela chodí i děcka z nevěřících rodin, který uhlídat není vždycky jednoduchý (můžu potvrdit z vlastní zkušenosti s děckama z farnosti-toto se ale děje pouze na mších sv.pro děti, ze kterých mimochodem taky nejsem unešen, ale vnímám...

jen ujišťuji, že mi žádné děti z nevěřících rodin nevadí a nikdy nevadily - vždycky jsem se snažil malých dětí zastávat a bránit je před zlými pohledy některých tetek a pánů a naopak mi účast dětí dělá radost a vůbec jsem o tom nemluvil!!! já naopak mše sv. pro děti mám rád a mám radost, když tam chodí děti z nevěřících rodin


Zobrazit 34 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Nejnovější

Autor blogu Grafická šablona Monika Voňková